02188562210

کارپیل اندیش

خرید بلبرینگ صنعتی

بلبرینگ ها، امروزه عضو جدایی ناپذیر از صنایع و دستگاه ها هستند. از این رو خرید بلبرینگ صنعتی از دغدغه های اساسی صاحبان صنایع می باشد. در ادامه به معرفی کامل بلبرینگ و نکاتی در خصوص انتخاب آن به شما عزیزان ارائه می کنیم تا از سردرگمی خارج شوید.

در ویدیو زیر تاریخچه کوتاهی درباره افراد پیشتاز درحوزه بیرینگ ها را می توانید مشاهده کنید. در این ویدیو خواهید دید که وجود این قطعه ارزشمند را مدیون چه کسانی هستیم. سپس به نکات کهمی در خصوص شناخت کامل بیرینگ ها ارائه خواهیم داد.  

بلبرینگ چیست

بلبرینگ (ball bearing)  از دو بخش ball و bearing به معناهای توپ و یاتاقان، تشکیل شده است. درواقع در حالت کلی اگر بیرینگ حاوی اجزای کروی با قابلیت گردش، باشد به آن بلبرینگ می باشد. در حالی که در رولربیرینگ (Roller Bearing) قطعات گردنده به شکل استوانه به جای کره، هستند.

نحوه نامگذاری بیرینگ ها

دانستن نام گذاری بیرینگ ها در خرید بلبرینگ صنعتی از نکات ضروری محسوب می گردد.شیوه نام گذاری به صورت زیر می باشد:

  • در ابتدای نام ممکن است عدد، حرف یا تلفیقی از این دو قرار گیرد که نوع بیرینگ و گونه اصلی آن را نشان می دهد.
  • عدد بعدی نمایانگر ابعاد می باشد. به این صورت که رقم ابتدایی درواقع ارتفاع است و حرف پس از آن، کد اندازه قطر را نشان می دهد.
  • در واقع دو عدد انتهایی کد سایز را نمایش می دهد. حال اگر این کد در عدد 5 ضرب گرددريال اندازه قطر مشخص می گردد. البته چند کد اول استثنا دارند که در پایین، قطر معادل هر یک مشخص است.

 

کد سایزقطر (میلی متر)
0010
0112
0215
0317

کاربرد و وظیفه بلبرینگ

جهت جلوگیری از ایجاد سایش ناشی از اصطکاک تولید شده به هنگام چرخیدن، از بلبرینگ استفاده می شود.کاربرد بلبرینگ در تمام وسایلی که قابلیت چرخیدن دارند، محسوس است. به طور مثال کاربرد این محصول را در صنایع خودرو سازی جهت جلوگیری از ساییده شدن و کمک به حرکت چرخ های اتومبیل می توان مشاهده کرد.

با توجه به وظیفه و عملکرد مهم این قطعه پس از مدتی، فرسایش ایجاد می شود که نیاز است، خرید بلبرینگ را مجدد انجام دهید و آن را جایگزین قبلی کنید. کارپیل اندیش با داشتن نمایندگی بلبرینگ zwz و بلبرینگ tmb از برترین مجموعه های عرضه کننده بلبرینگ در ایران می باشد.

درواقع عمل ممانعت از اصطکاک به شیوه های مختلف زیر ممکن است صورت گیرد:

  • به کمک ﺷﻜﻞ: ﺑﺎ بهره گیری از ﻏﻠﺘﻚﻫﺎ، ﻛﺮهﻫﺎ ﻳﺎ ﺑﺎ تغییر ظاهر ﻳﺎﺗﺎﻗﺎنﻫﺎي ﺧﻤﺸﻲ
  • به کمک ﻣﻮاد: ﺑﺎ استفاده از ﻃﺒﻴﻌﺖ و خاصیت ﻣﻮادي تشکیل دهنده یاتاقان (به طور مثال اﺳﺘﻔﺎده از ﭘﻼﺳﺘﻴﻚ ﻛﻪ ذاتا اﺻﻄﻜﺎك ﺳﻄﺤﻲ ﻛﻤترﻲ دارد)
  • به کمک ﺳﻴﺎل: ﺑﺎ ﺑﻬﺮه مندی از وﻳﺴﻜﻮزﻳﺘﻪ ﻛﻢ ﻳﻚ ﻻﻳﻪ ﺳﻴﺎل ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻳﻚ روانﻛﺎر و ﻳﺎ ﻳﻚ واﺳﻄﻪ ﻓﺸﺮده ﺷﺪه ﻛﻪ از ‫ﺑﺮﺧﻮرد دو ﺳﻄﺢ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮي ﻛﻨﺪ، ﻳﺎ ﺑﺎ ﻛﺎﻫﺶ ﻧﻴﺮوي ﻋﻤﻮدي ﺑﻴﻦ آنﻫﺎ‪.
  • با کاربرد ﻣﻴﺪانﻫﺎ: ﺑﺎ به کار گیری ﻣﻴﺪانﻫﺎي اﻟﻜﺘﺮوﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ جهت جلوگیری از برخورد

 چگونه کار می کند

2 رینگ سازنده در کنار هم عمل چرخیدن را هموار می کنند. به این صورت که ساچمه ها در رینگ داخلی درون شیارهایی با قطر مشابه موجودند؛ بنابراین بدون آنکه از آن ها خارج شوند، می توانند به راحتی بچرخند. در وسایل مختلف با قرارگیری در آن ها، به این گونه که رینگ داخلی حرکت می کند اما رینگ خارجی ثابت است، توانایی تحمل وزن بالا را دارد.

 خرید بلبرینگ صنعتی

همانطور که سابقا شرح داده شد، بالبرینگ ها جزء حیاتی و اصلی صنایع محسوب می گردند. می توان گفت امروزه تقریبا نمی توان صنعتی را یافت که از بیرینگ برای افزایش طول عمر دستگاه ها و صنایع خود استفاده نکرده باشند. درواقع کاهش اصطکاک در تجهیزات از اصول اساسی هر صنعت امروزی می باشد. اگر بیرینگ ها نباشند، اجزای چرخنده تجهیزات بر اثر سایش، به سرعت خراب می گردند.

 فروشگاه بلبرینگ صنعتی

کاربرد روز افزون بلبرینگ در ایران، موجب افزایش فروشگاه های بلبرینگ صنعتی گشته است. اما برای خرید بلبرینگ صنعتی با کیفیت، باید خرید خود را از یک مجموعه معتبر انجام دهید. مجموعه کارپیل اندیش با داشتن نمایندگی رسمی، کارمندان متخصص و متعهد، انبار تجهیز، خیال مشتریان خود را از کیفیت محصولات ارائه شده آسوده نموده است.

هم چنین مجموعه کارپیل اندیش امکان خرید اینترنتی بلبرینگ را نیز فراهم ساخته است تا راحتی را برای شما عزیزان فراهم سازد. این مجموعه تا کنون سابقه همکاری موفق با مجموعه های گوناگونی در زمینه های مختلف مواد غذایی، آب شیرین کن، معدن، نفت و گاز، فولاد و … داشته است. خواهشمندیم در صورت احتیاج به انواع بلبرینگ و رولبرینگ استعلام موجودی و قیمت نموده تا در کمترین زمان ممکن با بهترین و مناسب ترین پیشنهاد ها در خدمت شما عزیزان باشیم. کافی است از طریق راه های ارتباط درج شده در سایت با ما در تماس باشید.

نکات ضمن خرید رولبرینگ

در خرید بلبرینگ صنعتی باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید. شما علاوه بر رعایت فاکتورهای مورد نیاز جهت تهیه بلبرینگ، در هنگام خرید باید مراقب باشید تا سودجویان برندهای فیک را به جای اصل به شما نفروشند. خرید مستقیم از وارد کننده، از هدر رفت هزینه های شما جلوگیری به عمل می آورد. پس سعی کنید مجموعه درستی را برای خرید انتخاب کنید.

انتخاب صحیح در روش خرید بیرینگ

برای خرید بلبرینگ صنعتی به شکل اصولی و صحیح برای حفظ سلامت دستگاه هایتان باید فاکتورهایی را مد نظر قرار بدهید. معیار های زیر مواردی است که باید به آن ها توجه داشته باشید.

  • بار وارده
  • فضای موجود جهت نصب
  • شرایط محیطی
  • سرعت کار
  • راستای نیروهای ورودی
  • هزینه نصب
  • نیاز یا عدم نیاز به روانکاری
  • سختی کار

خرید بلبرینگ صنعتی

انواع بیرینگ

اگر بخواهیم بر اساس شکل ظاهری و کاربردی بیرینگ ها را تقسیم بندی کنیم که نکته بسیار کاربردی در خرید بلبرینگ است،  نتیجه به صورت زیر می باشد:

بلبرینگ تماس زاویه‌ای (Angular Contact Ball Bearings)

یکی از انواع یاتاقان غلتشی می باشد. سرعت بالا در عملکرد را این گونه یاتاقان ها مدیون قابلیت تحمل فشار و نیرو در هر دو جهت شعاعی و محوری می باشند. عناصر غلتشی آن در کنسهای داخلی و خارجی در جهت حرکت بلبرینگ می چرخند. کاربرد بلبرینگ تماس زاویه‌ای در مواردیست که نیاز غلبه بر هر دو نیروی شعاعی و محوری می باشد.

ماشین ابزار، پمپ ها و موتورها از جمله موارد خرید بلبرینگ تماس زاویه ای است. آنها از دیگر موارد کاربرد آن هم می توان به کاربردهای نیازمند سرعت عمل بالا هم چون صنایع هوافضا و خودرو اشاره داشت.

بلبرینگ شیار عمیق (Deep Groove Ball Bearings)

خرید بلبرینگ صنعتی شیار عمیق به  شدت متداول است و علت آن هم، موارد استفاده زیاد آن می باشد0 دلیل نام گذاری به صورت شیار عمیق، این است که در این بلبرینگ ها شیار ی عمیق به شکل دایره  با شعاع یکسان با شعاع ساچمه موجود است. علاوه بر این وجود چنین شیار عمیقی، سطح تماس بالایی را رقم می زند که زمینه تحمل بارها به صورت شعاعی و محوری را فراهم می سازد.

در حال حاضر صنایع سنگین و سبک در مقادیر بالا به این مدل بالبرینگ نیاز دارند. تولید کنندگان جهت بالا بردن سرعت تولیدات خود و در نهایت افزایش سطح فروش از این نوع بیرینگ بهره می برند. به منظور خرید بلبرینگ شیار عمیق مرکز معتبری را انتخاب کنید تا بتوانید با خرید محصول با کیفیت، از مزایای آن بهره ببرید و به اهداف خود برسید.

بلبرینگ و رولبرینگ خود تنظیم (Self-Aligning Bearings)

این بیرینگ ها دارای خاصیت خود تنظیمی هستند. خرید بلبرینگ برای مواردی که از سرعت کم تا متوسط نیاز دارند، کاربرد دارند. خاصیت خود تنظیمی این بیرینگ ها به علت 2 ردیف ساچمه در کنار 1 شیار مشترک کروی در کنس خارجی است که موجب می گردد شفت نسبت به یاتاقان دارای انحراف باشد.

این ها توانایی تحمل بارهای شعاعی را دارند اما در حمل فشارهای محوری بدون استفاده هستند. self-aligning bearing ها دو حلقه داخلی و خارجی دارند. حلقه داخلی بلبرینگ خود تنظیم 2 مسیر غلتیدن دارد و حلقه خارجی 1 مسیر برای غلتیدن کروی مقعر است.

رولبرینگ استوانه‌ای (Cylindrical Roller Bearings)

به شرط آن که ساچمه های بیرینگ به شکل استوانه باشد، به این نام خوانده می شود.  این رولبرینگ توانایی حمل فشار شعاعی زیاد و تعداد دور بالا را دارد. با توجه به طول عمر بالای رولربیرینگ استوانه ای، قیمت آن با نگاه بلند مدت اقتصادی می باشد. این قطعه در صنایع مختلف کاربرد دارد. این مدل از برینگ ها محبوب تر از سایر رولبرینگ ها هستند و در ابعاد مختلف موجودند. از انواع پرکاربرد این دسته می توان به بلبرینگ سری N و NU اشاره داشت.

بلبرینگ و رولبرینگ کف‌گرد (Thrust Bearing)

خرید بلبرینگ صنعتی کف گرد معمولا زمانی انجام می شود که نیاز به حمل بارهای محوری است. در این نوع بیرینگ ساچمه ها درون حلقه ای قرار دارند که واشرها دو طرف آن را پوشانده اند. رولبرینگ کف گرد با بلبرینگ کف گرد در نوع ساچمه‌ تفاوت دارند. ساختار ساچمه بال برینگ‌ بر خلاف رولبرینگ‌ها که استوانه‌ هستند، کاملاً کروی و توپر است. رول برینگ ها استقامت زیادی دارند و به علت درجه سختی بالا ضد ضربه هستند.

انواع بلبرینگ و بیرینگ

رولبرینگ سوزنی (Needle Roller Bearings)

این نوع بلبرینگ از انواع استوانه ای می باشد که طول آن بلندتر از قطر آن است که با عث شده ساچمه ها فرم سوزنی شکل به خود گیرند. از تشابه آن ها با مدل های استوانه ای می توان فهمید که همانند آن ها در تحمل نیروهای شعاعی با دور بالا، به خوبی عمل می کنند. درنتیجه خرید بلبرینگ سوزنی در موارد نیاز به تحمل فشار محوری، کاری بیهوده است.

این رولبیرینگ ها در مدل های تک ردیف و گاها دو ردیف، با تنوع در لبه های داخل یا خارج و گاهی اوقات حاوی  شیار مخصوص روانکاری ساخته می شوند. بعضی از آن ها حاوی نشت بند لاستیکی نیز می باشند.

رولبرینگ بشکه‌ای (CARB toroidal Roller bearings)

رولربیرینگ بشکه ای نوعی از بیرینگ خودتنظیم می باشد. وجود سطح کروی شکل رینگ خارجی خاصیت خود تنظیمی این رولبرینگ برای نیروهای شعاعی ضربه ای را فراهم می سازد. این مدل هم چنین توانایی تطبیق با ایرادات زاویه ای در مونتاژ را دارد. اما چگونه؟

قدرت قرار گیری به صورت زاویه ای دو محور تقارن رینگ داخلی و خارجی، این توانایی را بع آن بخشیده است. استحکام بسیار زیاد این رولبرینگ آن را برای  ماشین آلات معدن، غلتک های پشت بند و غیره مناسب ساخته است. چرا که در این دستگاه ها ضربه های سنگین زیاد است.

رولبرینگ مخروطی (Tapered Roller Bearing)

خرید بلبرینگ به منظور تحمل نیروهای شعاعی و محوری انجام می گردد. رولربرینگ های مخروطی معمولا در ماشین آلات صنعتی، خودرو و جعبه دنده استفاده می گردند.

در این مقاله سعی شد تا نکات مختلفی که در معرفی و خرید بلبرینگ صنعتی حائز اهمیت بالایی است، ذکر شود. اگر با خواندن این مقاله، هم چنان نمی دانید که باید کدام مدل را انتخاب فرمایید، با کارپیل اندیش در تماس باشید تا متخصصین ما شما را در این امر یاری گردانند.

 

تشخیص بلبرینگ اصل

از آنجا که در بازار امروز، اجناس فیک افزایش یافته اند، از چالش های مهم خرید بلبرینگ صنعتی، تشخیص بلبرینگ اصل می باشد. اگر در هنگام تهیه بلبرینگ موارد زیر را مد نظر داشته باشید، تقریبا می توانید از اصالت کالای خریداری شده خود اطمینان یابید.

  • پکینگ: در بسته بندی بیرینگ ها به کیفیت رنگ ها، نحوه اتصالات، چاپ های جعبه و جنس کیسه نگهدارنده بیرینگ دقت داشته باشید.
  • تجارب قبلی: گاهی پیش می آید که برای تجهیزاتتان از بلبرینگی که قبلا هم استفاده کردید، مجدد تهیه می کنید؛ در این صورت می توانید با نمونه قبلی که به خوبی کار کرده، مورد جدید را مقایسه کنید.
  • اصالت کالا: برخی از مجموعه ها همچون کارپیل اندیش محصولی که ارائه می دهند، حاوی اصالت کالاست که می توانید با استعلام آن اطمینان یابید.
  • قیمت: طبیعی است که قیمت نمونه های ارجینال بالاتر از نمونه های فیک باشد. چرا که نمونه اصل در هر برندی از کیفیت بالایی نسبت به موارد تقلبی برخوردار می باشد.

نحوه تشخیص بلبرینگ اصل

دلایل خرابی بیرینگ ها

پس از انجام خرید بلبرینگ مناسب نوبت به حفظ بیرینگ می باشد.عوامل مختلفی می تواند موجب خرابی بلبرینگ شود که البته راهکارهایی به منظور ممانعت از بروز این موارد وجود دارد که می توان با انجام آن ها عمر بیرینگ را افزایش داد. از عوامل عمده بروز مشکل در بیرینگ ها می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • ترک خوردگی و لب پر شدن
  • تغییرات رنگ
  • خزش
  • ایجاد لکه
  • خط افتادگی
  • دندانه دندانه شدن

روش نگه داری

طبیعتا فرآیندهای نگه داشت در حفاظت از قطعات و تجهیزات حائز اهمیت است. بلبرینگ ها هم شامل برخی فرآیند های نگه داشت می شوند که به آن ها اشاره می کنیم:

  • تمیز کردن قطعات و تجهیزات
  • روانکاری دوره ای
  • خرید بلبرینگ با سایز و نوع مناسب
  • انجام درست مراحل نصب
  • انتخاب روان کار متناسب با نوع بیرینگ و شرایط کار
  • کنترل دمای بیرینگ

اجزای بلبرینگ

این قطعه مهم صنعتی، از اجزای مختلفی تشکیل شده که هر یک وظیفه ای دارند و در مجوع باعث عملکرد درست بلبرینگ می شوند که در هنگام خرید بلبرینگ باید آن ها را بشناسید. در اینجا تک تک آن ها را بررسی خواهیم کرد:

اجزای سازنده بلبرینگ

قفسه

یکی از مهم ترین اجزا در بلبرینگ ها، قفسه است که نقش آن نگه داشتن ساچمه ها است. ساچمه ها درون قفسه به نحوی قرار می گیرند که با یکدیگر سایش نداشته باشند و بتوانند به راحتی حرکت کنند. قفسه ها، 3 مدل هستند: پلیمری، جامد و پرس گشته. قفسه ها یا از برنج و فولاد ساخته شده اند که در این صورت ماشین کاری در ساخت آن دخیل است، یا از پلاستیک که با قالب تزریق شده اند و یا با استفاده از پرس از ورق های فولادی و برنجی تشکیل شده اند. انتخاب قفسه در شیوه کار بلبرینگ حائز اهمیت است.

ساچمه

به قطعات چرخان که در قفسه، قرار می گیرند، ساچمه می گویند. ساچمه ها در اشکال متفاوت کروی، سوزنی، استوانه ای، مخروطی و بشکه ای موجود هستند. این تفاوت در شکل ظاهری، کاربردهای مختلف و متفاوت را رقم می زند که شکل گرد دارای بیشترین کاربرد است که حجم خرید بلبرینگ صنعتی بالایی را به خود اختصاص می دهد. علت کاربرد زیاد ساچمه کروی، توانایی تحمل نیروی زیاد وارد شده بر بلبرینگ است. ساچمه های مخروطی شکل هم در تحمل نیروهای زیاد شعاعی و محوری، به خوبی عمل می کنند.

 ساچمه های استوانه ای نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهند اما فاصله بینابینی آن ها باعث فرسایش زودتر آن ها می گردد در حالیکه ساچمه ها بشکه ای فاصله بیشتری از هم دارند که مانع از ساییدگی آنها می شود. ساچمه های سوزنی به منظور ساخت بلبرینگ های کوچک به کار می روند. جنس این عناصر از سرامیک، آلیلاژ فولاد کروم با درصد خلوص بالا و پلاستیک می باشد.

کاسه نمد

برای اینکه از ورود و نشت مواد اضافی همچون روغن هیدرولیک به درون کیج ها و بین رول ها در فاصله بین رینگ و کیج از کاسه نمد استفاده می گردد. جنس کاسه نمد از ماده ای الاستومر (نوعی پلیمر) است چرا که برای داشتن عملکرد مناسب نیاز به حالت ارتجاعی دارد. این عنصر در دو نوع تماسی و غیر تماسی با رینگ درونی وجود دارد. میزان حرارت و گرمای ایجاد شده در هنگام کار کردن بلبرینگ، عمر کاسه نمد را تعیین می کند.

انواع آب بند

یکی از بخش های تنظیم بلبرینگ ها، قسمت آب بند است. آب بند به جهت پاکیزگی روان کار و بالا بردن عمر بیرینگ ها امری مهم است. در نتیجه به این مورد هم در هنگام خرید بلبرینگ صنعتی، افراد می بایست توجه داشته باشند.انواع آب بندهای پایه زیر از مهم ترین موارد هستند که باید آن ها را بشناسید:

  • آب بند غیر تماسی
  • آب بند تماسی که خود شامل انواع شعاعی شافت، حلقه – V، مهار محوری، مکانیکی می گردد.
  • آب بند استاتیک

کاسه نمد بیرینگ

کنس داخلی و خارجی

به قطعات نگه دارنده ساچمه ها،کنس(رینگ) می گویند که از مهم ترین قطعات موجود در بلبرینگ است. کنس در بالا و پایین ساچمه قرار دارد. بسته به نوع بلبرینگ، کیفیت و جنس مواد سازنده آن متفاوت است. یاتاقان بلبرینگ معادل کنس می باشد.

دسته بندی یاتاقان ها

در خرید بلبرینگ باید بدانید، از نظر نیروی وارد شده بیرینگ ها به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

  • یاتاقان محوری: این مدل همانطور که از نام آن برمی آید، بر نیروهایی که به صورت محوری وارد می شوند، فارغ می آید. محل نشست آن به صورت تخت، دایره و یا تاج دایره می باشد.
  • یاتاقان شعاعی (ژورنال): برخلاف یاتاقان محوری، این گونه یاتاقان، نیروهای وارد شده به صورت شعاعی را تحمل می کند و محل قرار گیری آن، به طور معمول به شکل استوانه ای است.

هم چنین از نظر نحوه حرکت به دو گروه دسته بندی می گردند: غلتی و لغزشی

بیرینگ لغزشی

در این نوع بیرینگ، شفت در پوسته به صورت غیر مستقیم در هوزینگ (غلاف) می‌چرخد. برای کم کردن اصطکاک از یک لایه چربی مانند، استفاده می شود. هنگام خرید بلبرینگ توجه کنید که مواد سازنده این نوع بیرینگ می بایست خاصیت چرخشی خوبی داشته باشند. در این مدل همواره باید روغن آن تامین باشد زیرا در برابر کاهش جریان روغن، حساسیت داشته و مستقیما عملکرد آن تحت تاثیر قرار می گیرد.

 اما چرا باید مدام میزان روغن آن را بررسی داشت؟ به دلیل اینکه در زمان اصطکاک مقداری از روغن موجود از طریق منافذ به بیرون می ریزد. بنابراین نیاز به روغن کاری مجدد هست.

بیرینگ غلتشی

یکی از مواردی که در خرید بلبرینگ صنعتی باید توجه شود، تفاوت میزان اصطکاک بیرینگ لغزشی و غلتشی است. از آنجایی که در بیرینگ غلتشی، عنصر غلتک مانند روی قفسه می چرخد، سایش یا اصطکاک بیشتری دارد. درواقع عناصزر غلتنده توسط قفسه با فاصله معین و ثابت، حفاظت می شوند. در این مدل بیرینگ، عملیات مونتاژ کردن ساده تر است که این خاصیت، انتخاب یا تعویض را راحت تر می سازد.

بلبرینگ لغزشی و غلتشی

اندازه بلبرینگ

سایز بلبرینگ ها به شدت متنوع هستند. به طوری که برای بسیاری از افراد سوال می شود که آیا این همه ابعاد واقعا ضروری هستند؟ برای درک این موضوع، باید خاطر نشان شویم که اندازه شافت و کاربرد بلبرینگ در سایز مورد نیاز جهت خرید بلبرینگ صنعتی تاثیر مستقیم دارد. برای محیط ها و لوازمی که فضای اشغالی توسط بیرینگ مهم است، بلبرینگ ها در ابعاد کوچک ساخته می شوند. در این لوازم عموما نیاز به حمل بار زیاد وجود ندارد.

حتی گاها در بعضی موارد مانند ساعت سازی نیاز به بالبیرینگ های مینیاتوری می باشد که بیرینگ های دقیق نیز نامیده می شوند. از سوی دیگر این بلبرینگ ها توان حمل بار در ماشین آلات بزرگ صنعتی را ندارند. در نتیجه نیاز به بلبرینگ با ابعاد بزرگتر و توان حمل نیروی بالاتر، مطرح می گردد. در جداول زیر برخی از سایز های بلبرینگ سری 6000 برای نمونه مشهود است:

اندازهبعد داخلیابعاد بیرونیعرضپویا (CR)استاتیک (COR)وزن (پوند)
60001026810304450.042
60011228811475350.048
60021532912546410.068
600317351013497310.088
6004204212210911290.150
6005254712224813150.172
6006305513296718660.242
6007356214364223600.0326
6008406815386726530.407
6009457516472133270.506
6010508016494636420.0568
6011559018678949010.0796
6012609518708154400.0847
60136510018685756650.957
60147011020856569471.324
60157511520890275311.404
601680125221070189471.870
601785130221112896891.958
6018901402413084111732.552
6019951452413578121172.662
60201001502413533121852.750
60211051602616254147923.498
60221101702818434164114.312
60241201802818659175354.796
60261302003323380224817.326
60281402103324279242797.832
60301502253527427281019.636

سوالات متداول

سوال 1: بلبرینگ چیست؟

پاسخ: بلبرینگ یک قطعه مکانیکی است که برای کاهش اصطکاک بین دو سطح متحرک استفاده می‌شود. این اجزاء به صورت یک حلقه یا یک واحد شعاعی با یک محور مشخص طراحی شده‌اند.

سوال 2: چگونه می‌توان بلبرینگ‌ها را انتخاب کرد؟

پاسخ: انتخاب بلبرینگ بستگی به نوع بار، سرعت، و شرایط کاری دارد. برای انتخاب صحیح، نیاز به درک نیازهای کاربردی دارید.

سوال 3: چگونه کیفیت بلبرینگ‌ها را ارزیابی کنیم؟

پاسخ: عواملی مانند جنس مواد، دقت تولید، و استانداردهای کیفیت مهم هستند. برندهای معتبر و استفاده از استانداردهای بین‌المللی کیفیت نقطه قوت بلبرینگ‌ها هستند.

سوال 4: چگونه معمولاً بلبرینگ‌ها تعمیر می‌شوند؟

پاسخ: عموما بلبرینگ‌ها قابل تعمیر نیستند و باید تعویض گردند. در این صورت، تعمیرکاران ماهر بیرینگ آسیب‌دیده را جایگزین می‌کنند.

سوال 5: چه نکاتی در نصب بلبرینگ‌ها باید رعایت شود؟

پاسخ: تمیز کاری، استفاده از ابزارهای مناسب، و رعایت تنظیمات تولید کننده از جمله نکات مهم در نصب بلبرینگ‌ها هستند.

سوال 6: آیا بلبرینگ‌ها از نظر حفاظت در برابر آب و گرد و غبار متفاوتند؟

پاسخ: بله بلبرینگ‌ها با درجات مختلف حفاظت در برابر آب و گرد و غبار عرضه می‌شوند.

سوال 7: آیا اندازه بلبرینگ مهم است؟

پاسخ: بله، اندازه صحیح بلبرینگ بسیار اهمیت دارد. استفاده از بلبرینگ با اندازه نادرست می‌تواند به خرابی سریع‌تر تجهیزات منجر شود.

سوال 8: آیا بلبرینگ‌ها دارای عمر مفید مشخصی هستند؟

پاسخ: بلبرینگ‌ها عمر مفید خود را دارند که به عواملی مانند شرایط کار، بار، و نحوه استفاده بستگی دارد.

سوال 9: چگونه می‌توانم قیمت مناسبی برای بلبرینگ‌ها پیدا کنم؟

پاسخ: خرید از نمایندگی هر برند و حذف واسط ها می‌تواند به یافتن قیمت مناسب کمک کند.

منبع:

ph.rs-online

Motor Bearing Damage Induced by Bearing Current: A Review

Dynamics of Rolling-Element Bearings—Part III: Ball Bearing Analysis

Stator Current and Motor Efficiency as Indicators for Different Types of Bearing Faults in Induction Motors

A STUDY OF THE BEARING CAPACITY OF DEEP FOUNDATIONS